28.10.2022

Tavoitteena hiilineutraali Loihe

Edellinen blogimme käsitteli hiilijalanjäljen laskentaprojektiamme sekä päästökompensointia. Koska päästöjen vähentäminen, eikä pelkkä kompensointi, on päästöjen hallinnan kannalta tärkeää, olemme selvittäneet myös mahdollisia päästövähennyskohteita.

Loihen kokonaishiilijalanjälki 106,4 t COe2 koostuu seuraavista osatekijöistä:

Työmatkat 25,4 %
Lämmitys 23,4 %
Liikematkustus 13,9 %
Pakkausmateriaalit 12,6 %
Logistiikka 11,4 %
Sähkö 10,1 %
Polttoaineet 2,4 %
Jätteet 0,8 %

Työmatkojen ja liikematkustamisen osuus on luonnollisesti myyntipainotteisessa organisaatiossa suuri. Myyjämme käyvät asiakastapaamisilla ja toimistoille kuljetaan pääsääntöisesti omilla autoilla. Suurimmalla osalla autot kulkevat vielä fossiilisilla polttoaineilla. Selvitimme Loihen kilometritehokkuuden neljältä viime vuodelta, käyttäen liikevaihdon suhdetta ajettuihin kilometreihin (€/km). Tehokkuusluku on ollut, ei varmasti vähiten koronan ansiosta, reippaassa nousussa ja suorastaan tuplaantunut vuoteen 2019 verrattuna. Tavoitteemme on nostaa sitä edelleen. Kannustamme toimistotyöntekijöitämme kimppakyyteihin ja julkisten kulkuvälineiden käyttöön. Asiakastapaamisissa etäpalaverit sekä ajoreittien tarkempi suunnittelu auttavat vähentämään kilometrejä.

Lämmitys- ja sähkökulut koostuvat kolmen toimipisteemme luvuista. Haukiputaan toimitila on Oulun Energian kaukolämpöverkossa. Oulun Energia ilmoittaa tuottavansa kaukolämmön Toppilan ja Laanilan voimalaitoksissaan hyödyntäen lähialueilta saatavia bio- ja kierrätyspolttoaineita. Yhtiön tavoitteena on lisätä asteittain hiilineutraaliutta lisäämällä uusiutuvan energian osuutta, luopumalla asteittain turpeen käytöstä ja parantamalla energiatehokkuutta. Yhtiö tavoittelee energiantuotannon täyttä hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Vuonna 2020 hiilineutraalius oli 63 %. Espoon toimitilamme lämmitys- ja sähköratkaisut ovat Haukiputaan tavoin vuokranantajamme käsissä.

Muutimme Oulun showroomin sähkösopimuksemme uusiutuvan sähkön sopimukseen, jonka ansiosta ostetun sähkön hiilijalanjälki on 0. Käytännössä sähköntuottajamme sitoutuu hankkimaan meidän kulutuksemme verran vesi-, tuuli- tai aurinkoenergialla tuotettua energiaa.

Pakkausmateriaalien suurin yksittäinen toimittajamme on DS Smith kartonki- ja pahvipakkausten muodossa. Ostamiemme pakkausten materiaaleista yli 90 % on kierrätettyä ja pahvin hiilijalanjälki onkin melko pieni. Pahvipakkausten hiilijalanjälkeen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. käytetty pahvilaatu sekä pakkauksen rakenne. Ostamissamme tuotteissa nämä ovat jo optimoituja mahdollisimman pieneen kulutukseen, joten merkittäviä päästövähennyksiä emme pysty pakkausten suunnittelulla saavuttamaan. DS Smithillä on kuitenkin monitahoinen kestävän kehityksen suunnitelma, jonka mukaan yritys on sitoutunut hiilijalanjäljen Net Zero -tavoitteeseen vuoteen 2050 mennessä. Laajan lahjapakkausvalikoimamme ansiosta asiakkaidemme lahjasetit pakataan optimaalisen kokoisiin pakkauksiin, jotka säästävät paitsi pakkausmateriaaleja, myös tilaa kuljetuksen aikana.

Muovin kulutuksemme on vähäisempää, mutta sen päästökerroin on lähes kymmenkertainen verrattuna pahviin. Muovin välttäminen pakkausmateriaalina on siis tehokas tapa hillitä hiilijalanjälkeämme ja olemmekin kiinnittäneet siihen huomiota, esimerkiksi tilaamalla pyyhkeet yksittäispussien sijaan monipakkauksissa. Olemme hiljattain investoineet myös pahvin ja muovin kierrätykseen. Hankimme Haukiputaan päätoimipaikallemme pahvin ja muovin paalaimet, joiden ansiosta keräysprosessi tehostuu ja näiden jätteiden tyhjennysväli pitenee, mikä tietysti tarkoittaa vähemmän ajettuja kilometrejä.

Logistiikkakumppaneillamme on kaikilla omat vastuullisuusohjelmansa ja päästövähennystavoitteensa. Posti kompensoi kaikki päästönsä ja heidän tavoitteensa on tarjota täysin fossiilittomia kuljetuksia vuoteen 2030 mennessä. DHL ja DB Schenker tarjoavat päästökompensaatiota lisäpalveluna. DHL tavoittelee nollapäästöjä vuoteen 2050 mennessä ja DB Schenker vuoteen 2040 mennessä. Kuljetuksissa pyrimme suosimaan mahdollisimman vähäpäästöisiä kuljetusmuotoja – esimerkiksi lentokuljetuksissa hiilijalanjälki on lähes kymmenkertainen rekkakuljetuksiin nähden. Suosimme myös mahdollisuuksien mukaan suoria kuljetuksia tavaran valmistajalta tai merkkaajalta suoraan loppuasiakkaalle.

Marjo Passila

Loihe Oy, Kehityspäällikkö

Tuotteet