25.11.2022

Tuotekehitystyö on yrityksen kasvun perusta

Uusien asiakkaiden tavoitteleminen ja olemassa olevien palveleminen toteutuu sillä, että investoidaan uusiin ideoihin. Tuotekehitystä täytyy tapahtua, tai yrityksen kiinnostavuus sammuu. Kotimaisten tuotteiden valikoima on pitkälle pienryttäjien varassa. Palaako jo kerran ostanut asiakas, jos kehitystyö puuttuu?

Suomalaisen Työn Liiton tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisista jopa 84 prosenttia kertoo suosivansa suomalaista aina kun se on mahdollista. Suomalaista työtä ja suomalaisia tuotteita todella arvostetaan. Sen myös osoitti 42008 ihmisen kävijämäärä Suomen Kädentaidot messuilla viime viikolla. Tämän vuoden kiinnostavimmat yritykset löytyivät messujen Joulukylästä. Elintarvikeala kehittyy huimaa vauhtia Suomessa, ja se oli myös messuilla näkyvissä.

Tuotekehitystyön näkökulmasta käsityöyrittäminen on valitettavan usein paikallaan pysymistä. Totean tämän sparrausmielessä, enkä halua näkemykselläni arvostella kenenkään arvokasta työtä. Kun on otettu käyttöön yksi sopiva materiaali ja yksi toimiva valmistustapa, sitä toteutetaan muuttumattomana vuodesta toiseen. Uusiin koneisiin tai laitteisiin ei investoida, ei selvitellä uusia tapoja valmistaa eikä tuotteita muotoilla uudelleen. Jos valikoimaa on kasvatettu, tuotteiden hinnoittelu on kuitenkin vedetty jälleenmyyntiketjua ajatellen liian tiukaksi. Käsityöläinen myy edullisesti suoraan kuluttajalle, ja kun terve katerakenne puuttuu, se ei mahdollista kasvua kokonaisuutena, mikä toteutuisi jälleenmyyntiketjun rakentamisella.

Kun kotimaisten pienyrittäjien tuotevalikoima ei uudistu, eikä toiminta kehity, jälleenmyyjät ovat myös ongelman äärellä. Ratas pysyy tasaisesti pyörimässä, kun investoidaan kehitystyöhön. Silloin jälleenmyyjillä on mitä myydä ja asiakkailla mitä ostaa.

Päivi Partanen

Loihe Oy, Tuotepäällikkö

Tuotteet