Voiko yrityksen pohjimmaiset arvot muuttua yhtä nopeasti? Voi kyllä. Markkinointiviestinnässä. Lähes jokaisella itseään kunnioittavalla yrityksellä löytyy nettisivuilta vastuullisuusosio. Siellä kerrotaan enemmän tai vähemmän onnistuneesti siitä, mitä vastuullisuus juuri meidän yrityksessämme tarkoittaa. Konkreettisesti ja käytännössä. Sivuilla saattaa olla myös helppolukuisia mittareita, mikäli mainosbudjetissa on ollut varaa. 6200 litraa puhdasta vettä säästetty.
Loihelta löytyy myös vastuullisuus osio. Se osio ei vielä ole alan parhaimmistoa. Onko se viherpesua yläpalkissa? Entä vaikka olisikin. Viherpesun tarve on jo itsessään positiivinen asia? Kun on tarve pestä ja aikansa pesee, alkaa asenteet ja tavat muuttumaan? Kohta ei olekaan enää viherpesua, vaan ekologisesti kestävämpää tuotantoa, myyntiä ja ennen kaikkea asenteita. Paha palvelee aina lopulta hyvää. Loihelle vastuullisuus on ollut tärkeää jo ennen kuin siitä tuli muotia. Loihella on kymmenien vuosien kokemus kotimaisten, laadukkaiden, käytännöllisten ja ekologisten tuotteiden suunnittelusta ja myynnistä. Loihella työskentelee ihmisiä, jotka rakastavat liikkua ja retkeillä puhtaassa luonnossa. Emme siis ole mustasukkaisia kilpailijoille vastuullisuuspalkin lisäämisestä. Lopulta kaikki voittavat ja meillä on parempi maailma, jossa lapsillamme on hyvä elää.
Antti Holmi
Loihe Oy, Varatj, yrittäjä