Onko ostaminen oikotie? Ei se läheskään aina ole. Usein haluttu lopputulos vaatii hirveästi yhteistyötä. Huomaan olevani kyynärpäitä myöten hankkeissa, joista lisäksi maksan itseni kipeäksi. Eikö minun pitänyt päästä helpolla? Piti, mutta ei. Ei se toimi niin.
Yritykset käyttävät valtavasti rahaa mainos- ja menekinedistämistuotteisiin, profiilivaatteisiin ja liikelahjoihin. Suomessa ja maailmalla. Miksi ihmeessä? Koska kilpailijoista halutaan erottautua. Koska halutaan lisätä suosituksia omasta yrityksestä. Koska halutaan houkutella hyviä työntekijöitä. Koska halutaan myydä, menestyä ja säilyä hengissä. En usko, että tämä muuttuu koskaan. Onko se turhaa? Onko se luonnonvarojen tuhlausta? Onko se ympäristön pilaamista? On ja ei. Kyynikkona sanon, että kaikki on lopulta turhaa. Optimistina sanon, että alamme muuttuu ja yritykset ovat eturintamassa näyttämässä suuntaa. Suunta on tärkeintä. Kun annetaan riittävästi aikaa, tapahtuu ihmeitä.
Ehkä sinä myyntijohtaja tai markkinointipäällikkö haluaisit päästä helpolla? Ehkä haluaisit osaltasi erottautua positiivisesti ja muuttaa maailmaa? Ehkä olet samaa mieltä Loihen missiosta ja haluat näyttää suuntaa? Ehkä liikelahjasi ja profiilivaatteesi viestivät vääriä arvoja? Ehkä niissä on ristiriitaa? Ehkä haluaisit ostaa arvoja? Toimialamme kaipaa tuuletusta. Et voi viestiä uskottavasti arvokkaista arvoista hintaansa halvemmilla tuotteilla. Loihe voi myydä sinulle kotimaisuutta, ekologisuutta, laatua ja käytännöllisyyttä. Tuotteita, jotka ovat hintaansa arvokkaampia. Voimme myydä viestiä, jota haluatte kertoa eteenpäin. Voimme myydä muutosta, toivoa ja erottautumista. Voimme yhdessä näyttää suuntaa, mutta arvoja ette voi ostaa. Ne teidän täytyy löytää itse. Oikotietä ei ole.
Antti Holmi
Loihe Oy, Varatj, yrittäjä