Sen lisäksi, että yksityiselämäämme kohdistuu suuria muutoksia ja sopeutumista, on liike-elämää ravisteltu isolla kädellä. Useimmat meistä ovat kokeneet tilanteen, jossa tuote on ollut loppu tai sen toimitusaika on viivästynyt. Kärjistäen on voinut välillä tuntua, kuin elettäisiin pula-aikaa tai sotavuosia. Monien tuotteiden saatavuus on rajallista, tai niiden hinnat ovat nousseet merkittävästi.
Vaikka kotimaisen tuotevalikoiman painottaminen on helpottanut Loihen mahdollisuutta sopeutua ja pärjätä, on Kauko-idän tuotanto kuitenkin elinehto lähes kaikille yrityksille. Jos vaikutus ei ole suora, niin se tulee jotain reittiä vaikuttamaan meihin kaikkiin. Elämme globaalissa taloudessa.
Olemme tulleet tilanteeseen, jossa on hyväksyttävä, että meitä koetellaan. Tuntuu että melkein mitä vain voi tapahtua. Tämän uuden normaalin positiiviseksi puoleksi voidaan lukea se, että keskinäinen solidaarisuus on kasvanut. Ymmärrämme kollektiivisesti, että toimintaympäristöämme koetellaan ja että kaikki pyrimme sopeutumaan ja tekemään parhaamme. Yksi avain tähän on onnistunut viestintä. Hyvä viestintä on oikea-aikaista, avointa ja ennakoivaa. Kuulostaa helpolta, mutta ei aina sitä olekaan.
Päivittäiseen työhöni kuuluu tuotantojen sopimista Kaukoidän tehtaiden kanssa, näiden tuotantojen rahtien järjestelyä, hintatasojen seurantaa koskien raaka-aineita, rahteja, polttoaineita jne. On tilanteita, joissa tehtaat sulkevat ovensa, kun koronakaranteeni saatetaan voimaan. Tuotannot voivat viivästyä sovitusta, kun energian saantia säännöstellään. Laivaus voi myöhästyä, kun kontteja ei ole saatavilla. Rahdin kulku voi viivästyä, kun Suezin kanava on tukossa tai konttisatama on ruuhkautunut, kun normaali logistiikkaryhti on häiriintynyt, tai kun junarahdin kulku Venäjän halki alkaa tuntua epävarmalta ja huonolta vaihtoehdolta sotatilan vuoksi. Tästä kaikesta on selvitty ja ymmärtäväiset asiakkaat ovat lopulta saaneet tuotteensa. Virheitäkin on tehty, mutta tämä uusi normaali on pakottanut oppimaan joustavuutta, viestintää ja ennakointia. Paras mahdollinen tilannetieto, on kasvattanut merkitystään. On ollut pakko hyväksyä se, että kaikkiin asioihin ei voi vaikuttaa ja että yllätyksiä tulee. Tästä huolimatta toiminnan on jatkuttava. On ollut ilo huomata kuinka kumppaniyritykset ovat kehittyneet viestinnässään ja sisäistäneet tarpeen parhaalle mahdolliselle tiedolle. Se auttaa meitä kaikkia ennakoimaan toimintaamme.
Maailma ei ehkä palaa ennalleen, mutta vaikka palaisikin, niin olemme oppineet ja kehittyneet tässä matkalla. Heinäsirkat – jos päätätte tulla, olemme valmiimpia kuin koskaan!
Olli Lounasmeri
Loihe Oy, Hankinnan esimies