Luen ja kuuntelen paljon kirjoja. Pidän sanoista. Enkä ainoastaan sanoista, vaan mitä ne yksin ja yhdessä viestittää. Merkeistä ja merkityksistä. Melkein nolottaa tunnustaa, että olen jäänyt Päätalon Iijoki-sarjaan koukkuun tänä kesänä. Päätalon käyttämä kieli on erityisen runsas ja värikäs. Kalle ei todellakaan ole jäänyt sanattomaksi, vaikka kirjoissaan hänelle usein niin käykin. Olen muun ohella oppinut lukemattomia uusia sanoja ja sanontoja. Välillä joutunut selaan selkosten sanakirjaa, vaikka sanojen merkityksen usein arvaa lauseyhteydestä. Nääveli, emätti, höpöroska, konnunnuusa ja musta pilkka. Siinäpä malliksi muutamia minulle täysin uusia merkityksiä, joita kirjoista nousee mieleen.
Sain kesällä tehtäväksi miettiä Loihelle paremmin sopivaa iskulausetta tai slogania. Kuten aiemminkin tiimistä nousi useita vaihtoehtoja esille, eikä mikään saanut kaikkien varauksetonta kannatusta. Ei löytynyt oikeita sanoja, eikä riittävää merkitystä. Haasteellisinta oli löytää ratkaisu, joka sopisi koko Loihen tuotevalikoimaan. Iskulauseen piti lisäksi olla lyhyt, herättää mielellään ajatuksia ja kertoa vielä yrityksen toimialasta. Hylättiin useita vaihtoehtoja ja valmistauduttiin olemaan kokonaan ilman iskulausetta. Ehkä se ajan kanssa löytyy. Ja kun paine oli parhaimmillaan, tuntui siltä kuin sanat eivät riitä.
Kun sanat eivät riitä ilmaisemaan arvoja ja tunteita, osta ekologista, osta kotimaista, anna liikelahja. Kun sanat eivät riitä rakentamaan yhteishenkeä ja yhteenkuuluvuutta, uusi yhtenäinen vaatetus. Kun sanat eivät riitä avaamaan keskustelua tai kontaktia, käytä messukasseja, kyniä tai muita pieniä jakolahjoja, joilla voit tehdä suuren vaikutuksen. Liikelahjat toimivat symboleina yrityksesi arvoista ja tavoitteista. Ne välittävät viestejä ja merkityksiä yrityksestäsi aivan kuin sormukset häissä. Osoita arvosi ja tavoitteesi konkreettisilla teoilla ja lahjoilla, eikä vastuullisuutesi ole enää pelkkää sananhelinää.
Antti Holmi
Loihe Oy, Varatj, yrittäjä