Liikelahja-alalla myytiin krääsää, rätei ja lumppui, dingeli dangelia. Edellä mainitusta johtuen ala ei nauttinut yleisesti kovinkaan suurta arvostusta.
Pahinta oli, kun monet liikelahjamyyjät itsekin pitivät myymiään tuotteita krääsänä. Miten ihmeessä voit kuvitella nauttivasi arvostusta asiakkaittesi joukossa, jos et itse osoita arvostusta toimialaasi, tuotteitasi ja ammattitaitoasi kohtaan! Tämä oli mielestäni täysin käsittämätöntä.
Liikelahjafirma oli usein yhden miehen tai naisen yritys, missä konttoria toimitti auton etupenkki ja varastoa takaluukku. Tuotteiden takuuna toimivat auton perävalot. Asiakkaat saivat samat ”ainutlaatuiset” pikeepaidat, hupparit ja kynät kuin muutkin, eivätkä erottautuneet mitenkään kilpailijoistaan.
Me alalla toimijat määrittelemme itse arvostuksemme muun muassa sillä lisäarvolla, mitä asiakkaillemme tuotamme. Aikoinaan kaupanteossa lisäarvoksi riitti ostajalle kylkiäisenä annettava hiiligrilli tai vaikkapa untuvatakki. ”Hiiligrillin” virkaa meillä Loihella toimittaa nykyään palvelualttius ja oikea asenne, nopeat toimitusajat, asiakkaan aito kuunteleminen ja ratkaisukeskeisyys, vastuullisuuskysymykset sekä yrityksen imago.
Asiakkaat vaativat, ja parhaat yritykset alalla tarjoavat, paljon muuta kuin vain tarpeeseen sopivia liikelahjoja ja profiilivaatteita. Usealla teistä vastuullisuus, ekologisuus ja kotimaisuus eivät ole vaihtoehto, vaan ehdoton vaatimus liikelahjakumppania mietittäessä. Koen etuoikeudeksi auttaa teitä löytämään juuri teidän yrityksenne arvomaailmaa tukevia menekinedistämistuotteita. Kun yrityksenne arvot pohjautuvat voimakkaasti kotimaisuuden korostamiseen, niin eikö ole hassua, jos annatte sidosryhmillenne lahjaksi ruotsalaisen yrityksen Kiinassa valmistettuja tuotteita? Tai jos vastuullisuus ja ympäristöarvot ovat yrityksellenne tärkeitä, niin eikö ole täysin vastuutonta käyttää menekinedistämistuotteina ympäristöä kuormittavia muovikyniä ja puuvillakasseja?
Pyrin johtamaan yritystämme kahdella periaatteella; sillä, että jokainen loihelainen tuntisi oman työnsä ja ammattinsa arvostuksen ja kunnioituksen jokaisena työpäivänään. Lisäksi toivon ja haluan, että me Loihella pystymme auttamaan teistä jokaista kohti vastuullisempaa ja ennen kaikkea itsenne näköistä kuluttamista. Kuluttaminen on hyvästä, kun se tehdään järkevästi.
Stenka Heino
Loihe Oy, tj