2.2.2024

Elämykselliset jakotuotteet luovat unohtumattoman asiakaskokemuksen

Kulutustottumuksissa käynnissä olevien muutosten myötä ihmiset arvostavat yhä enemmän kokemuksia ja muistoja kuin fyysisiä esineitä. Kuluttajat eivät enää tyydy pelkästään tuotteen ostamiseen, vaan he haluavat kokea tunteita ja muistoja ja ovat kiinnostuneita tuotteista, jotka tarjoavat eettistä ja kestävää arvoa.

Liikelahja-ala seuraa tätä kehitystä tarjoamalla yhä enemmän vastuullisesti tuotettuja elämyksellisiä lahjoja ja markkinoinnin jakotuotteita. Jakotuotteet toimivat tehokkaana välineenä brändin tarinan ja arvojen välittämisessä. Kun yritys panostaa tuotteiden suunnitteluun ja valmistukseen, jotka heijastavat sen arvoja, luo se merkityksellisen yhteyden asiakkaisiin. Esimerkiksi ekologiset ja kestävät tuotteet voivat resonoida ympäristötietoisten asiakkaiden kanssa, vahvistaen samalla positiivista mielikuvaa brändistä.

Elämyksellisyys liittyy vahvasti tunteisiin. Elämyksellinen giveaway-tuote on sellainen, joka ei pelkästään tarjoa fyysistä arvoa, vaan myös luo miellyttävän ja mieleenpainuvan kokemuksen vastaanottajalleen. Tällainen tuote pyrkii herättämään tunteita ja tarjoamaan merkityksellisiä hetkiä. Tuote voi myös vaatia osallistumista tai itse tekemistä. Tämä voi liittyä esimerkiksi pelillisiin elementteihin, kuten arvontoihin, kilpailuihin tai käyttäjän osallistamiseen sosiaalisessa mediassa, tai vaikkapa kasvien kasvattamiseen tai leipomiseen.

Kevään mallistossamme on useita vastuullisesti tuotettuja pieniä lahjoja, joiden avulla asiakkaasi voi itse kasvattaa herkulliset yrtit tai kauniit kukkaset, jotka edistävät pölyttävien hyönteisten hyvinvointia. Itse kasvatettavat kasvit ja yrtit tuovat henkilökohtaista kosketusta markkinointiin. Tällaiset jakotuotteet ovat mainoslahjojen lisäksi eläviä asioita, jotka kasvavat ja kehittyvät asiakkaan hoidossa.

Kasvien ja yrttien kasvattaminen tarjoaa konkreettisen hyödyn asiakkaille. Yrityksen jakotuotteet voivat olla sekä kauniita että käytännöllisiä, kun ne antavat asiakkaille mahdollisuuden luoda oma puutarha tai maustekaappi. Tämä lisää tuotteen arvoa ja tekee siitä muistettavan ja käytännöllisen.

Elämykselliset lahjat kannustavat sosiaaliseen jakamiseen. Asiakkaat jakavat mielellään kuvia kasvattamistaan kasveista ja yrttipenkeistä sosiaalisessa mediassa, luoden samalla positiivista näkyvyyttä yritykselle. Unohtumaton asiakaskokemus jättää jäljen pitkäaikaisesti. Kun asiakas muistaa positiivisen kokemuksensa yrityksestä, hän on todennäköisemmin sitoutunut brändiin ja valmis palaamaan uudelleen.

Marjo Passila

Loihe Oy, Kehityspäällikkö

 

Tuotteet