21.1.2022

Ihan tavallinen työpäivä ja ihan tavalliset tuotteet?

Olipa kerran kirpsakka maanantainen pakkaspäivä. Valehtelisin jos väittäisin, ettei viikonlopun mökkireissu kavereiden kanssa hieman verota alkavan viikon energioita. No mutta hei, onhan edessä sentään tärkeä ja mielenkiintoinen yritysvierailu, ja siellä saa kahvia! Eli kyllä se viikko tästä taas lähtee käyntiin, eikö niin? Alkutervehdysten jälkeen istumme mukavasti neukkarin pöydän äärelle ja eipä mene kauaa, kun pöytään katetaan kahvitarjoilu. Jes, aivan mahtavaa! Tätä onkin odotettu.

Valkoisella muovisella tarjottimella näen kuusi valkoista kahvikuppia, joihin kaikkiin on painettu yrityksen 1-värinen sininen logo. Hmm…jo työni puolesta en voi olla kiinnittämättä asiaan huomiota, ja mietin samalla mielessäni, että millä tavalla ja miksi tämä näky kiinnitti huomioni. Mieleeni hiipivät sanat tylsä ja laimea. Hups! Enhän saisi ajatella näin, vai saisinko? Voisiko mukissa olla muutakin kuin logo? Entä voisiko myös tarjotin olla näyttävämmin brändätty ja jotain muuta materiaalia muovin sijaan?

Samalla alan miettiä sanaa brändäys. Miten brändäystä voisi syventää juuri tämän asiakkaan ja yrityksen kohdalla koskemaan myös tuotteita, joita heillä käytetään päivittäin, sekä annetaan heidän asiakkailleen? Onko pelkkä logo enää riittävän tehokas ja mielenkiintoinen tapa viestiä yrityksen toimialasta, arvoista ja asenteista? Voisiko suunnittelussa käyttää enemmän luovuutta? Vaatteissa logomerkkaus toimii, mutta entä nämä mukit ja tarjottimet?

Mieleni seilaa (tiedän, pitäisi keskittyä palaveriin) erääseen hetkeen, jossa ajelen erääseen kuntaan. Matkalla näen molemmin puolin tietä kaunista laakeaa peltomaisemaa. Aurinko heijastaa koko maisemaa leikkaavan sarastuksen. Joutsenet lentävät helmeilevän sinisellä taivaalla. Kunnan keskellä seisoo ylväänä jykevän näköinen kirkko. Tuo kirkko ja muut sen lähellä olevat rakennukset kuvastavat juuri tätä kuntaa ja samalla hetkellä tajuan, että nämä kaikki elementit yhdessä luovat juuri kyseisen kunnan ”hengen”.

Tämän elämyksellisen oman kokemukseni ja ideani kautta syntyi tälle kyseiselle kunnalle heidän oma kuosi. Kuosi, joka kuvastaa juuri heitä ja heidän kuntaansa, ja näin ollen tukee heidän omaa brändäystään. Enää nämä mukit ja tarjottimet eivät olekaan mitä tahansa tuotteita, vaan lähestulkoon kuin taideteoksia, elämyksiä ihan tavallisen työpäivän keskellä.

 

Terhi Sankala

Myynti, Oulun seutu, Kemi, Tornio, Pudasjärvi, Taivalkoski, Raahe, Ruukki, Liminka

 

Tuotteet