Digitalisaatio on hieno asia. Se tehostaa prosesseja ja tekee niistä varmempia. Sillä on kuitenkin omat kääntöpuolet. Itse haluaisin kohdata ihmisen. Nähdä sen virkailijan. Tai vähintään kuulla hänen äänensä. Digitalisaatio on tehnyt ostamisesta kliinistä. Rahat vain lähtevät tililtä. Siinä ei ole mitään kivaa. Ei hymyä, ei naurua, ei uusia ihmisiä. Automaattisia vahvistuksia siitä, mitä olen itse juuri valinnut. En kuitenkaan ole varma, olenko valinnut oikein. Oliko parempia vaihtoehtoja? Pitääkö ulkorakennus vakuuttaa erikseen? Kannan valinnasta itse vastuun. Kukaan ei kertonut väärin. Ei kertonut yhtään mitään. Olisin halunnut kysyä, kun en itse viitsi alkaa perehtymään.
Henkilökohtainen palvelu on yrityksille kallista. Sitä halutaan tietysti välttää. Ja näinhän sen kuuluukin olla. Luultavasti se johtuu siitä, ettei me haluta maksaa palvelusta. Olemme tottuneet juttelemaan yritysten edustajien kanssa ihan ilmaiseksi. Paikallispuhelun hinnalla. Palvelu ikään kuin kuuluu hintaan, vaikka sitä ei tilausvahvistuksella luekaan. Olisinko itsekään ollut valmis maksamaan myyntipalvelusta? 40 €/tunti juttelua vakuutusvirkailijan kanssa. Ehkä. Ainakin menisin asiaan nopeammin. Me Loihella uskomme henkilökohtaiseen myyntipalveluun. Tarjoamme sen aivan ilmaiseksi. Kaupan päälle hymyilemme, jos sinua hymyilyttää. Voimassa vielä tänään.
Antti Holmi
Loihe Oy, Varatj, yrittäjä