27.10.2023

Lahjaksi iloa ja valinnanvapautta

Loppuvuosi on oivallista aikaa kohdata ja kiittää sidosryhmiä hyvästä yhteistyöstä. Kun pelkät kauniit sanat eivät riitä, tarvitaan jotain, joka olisi mukava ojentaa ja joka sytyttäisi ilahduksen pilkkeen saajansa silmiin. Mikä olisi sellainen lahja, jota lahjansaajalla ei olisi ennestään, joka miellyttäisi mahdollisimman monia, olisi sopivan hintainen ja mielellään myös vastuullisesti tuotettu?

Lahjakortit ovat nostaneet suositaan viime vuosina, eikä syyttä. Kun lahjansaaja pääsee valitsemaan itselleen sopivan tuotteen, se menee aidosti käyttöön ja ilahduttaa saajaansa pitkään. Lahjan valitseminen on kutkuttava tilanne ja vaihtoehtoja tulee punnittua hyvinkin tarkkaan. Hyvä lahja kyllä painuu mieleen, vaikkei siinä olisikaan antajansa logoa. Asiakkaamme arvostavat myös aineettomia ja hyväntekeväisyysvaihtoehtoja, joiden avulla myös ne löytävät itselleen sopivan joululahjan, jotka eivät halua lisää tavaraa.

Lisäsimme tämän syksyn lahjakorttivalikoimaan uuden hyväntekeväisyyskohteen yhteistyökumppanimme Metsä/Skogenin innoittamana. Luonnonperintösäätiö suojelee suomalaista luontoa, ensisijaisesti uhanalaista ikimetsää, joka on elintärkeä turvapaikka lukuisille lajeille ja on korvaamattoman arvokas hiilivarasto. Kauttamme on lahjoitettu myös Suomen Punaiselle Ristille sekä Mieli ry:lle.

Viime syksyn lunastetuimmat tuotteet Loihen lahjakorteilla olivat selkeästi Superdryn, Helly Hansenin ja Tommy Hilfigerin bränditekstiilit ja -laukut. Laadukkaan brändituotteen valitseminen ja lopulta päälle pukeminen on elämys, jonka muistaa pitkään. Kakkosena lunastetuimmissa lahjoissa tulivat erilaiset kodin käyttö- ja sisustustuotteet, kuten villahuovat, uunivuoat, lakanat ja pyyhkeet, joita koristavat Loihen klassiset oman suunnittelun kuosit. Kotimaiset pipot, tuubihuivit, tarjottimet ja herkkutuotteet sekä Pentikin keramiikka ovat myös iloksemme runsaasti lunastettujen lahjojen joukossa.

Myydyistä korteista suosituin oli Loimu eli 59 € arvoinen lahjakortti – verottajan asettamalla vuosirajalla lienee osuutensa asiassa. Kaikista myydyistä korteista asiakkaalle räätälöityjä oli kolme neljännestä. Mielestäni tämä kertoo siitä, että asiakkaamme haluavat panostaa siihen, että lahjavalikoima on paitsi yrityksen arvojen mukainen, myös mahdollisimman laajasti lahjansaajien mieltymysten mukainen. Lahjakortin hankkiminen on kuitenkin kaiken kaikkiaan helppo ja stressitön prosessi, jonka voi tehdä nopeallakin aikataululla. Asiakkaamme kertoo:

Kokeilimme ensimmäistä kertaa lahjakortteja, ja kokemus osoittautui hyväksi. Olemme aikaisemmin tilanneet lahjat joko suoratoimituksella toimittajalta työntekijöille tai tilanneet koko erän toimistolle, josta olemme ne postittaneet itse. Postitus täältä käsin oli hyvin aikaavievää ja huomasimme myös, ettei meillä saattanut olla ajantasaisia osoitetietoja siinä hetkessä. Lahjakortti oli erittäin kustannustehokas ratkaisu meidän näkökulmasta ja työntekijät pitivät siitä paljon.

Saimme esittää omia toiveita edustajalle, ja edustaja antoi myös vinkkejä, mitä vaihtoehtoja voisi valita. Halusimme vaihtoehdoiksi sekä kovia että pehmeitä paketteja, ja tämä toive toteutui. Lisäksi meillä oli kaksi hyväntekeväisyyskohdetta, joista tuli paljon kiitosta.

Lahjakorttien verotus herättää paljon kysymyksiä. Verottaja onkin tarkentanut ohjeitaan ja lahjakortin ostaja voi olla levollisin mielin, kunhan muistaa muutaman tärkeän pääkohdan: Lahjakortin käyttökohteen tulee olla rajattu tietystä paikasta hankittavaan esineeseen tai palveluun, eikä sitä voi vaihtaa rahaksi. Lahjan verovapauden kannalta ei ole merkitystä, minkä lahjan työntekijä valitsee työnantajan rajaamista vaihtoehdoista. Lahjan arvon tulee olla sama koko henkilökunnalle ja työntekijän vuoden aikana saamien lahjojen arvo ei saa ylittää 100 euroa (poikkeuksena merkkipäivälahjat). Kokosimme verotukseen liittyvät tärkeimmät seikat sivuillemme UKK-osioon.

Marjo Passila

Loihe Oy, Kehityspäällikkö

Tuotteet