Niin Suomessa kuin Euroopassakin alaa hallitsevat muutamat isot tukkurit, joiden valikoimat ovat nopealla vilkaisulla yllättävän samanlaiset. Ostopäätöksen ratkaisee hinnan ohella myös toimituksen tai asiakaspalvelun nopeus. Tukkurin kuvastosta tulee näppärästi jälleenmyyjän ”oma”, kun siihen vaihdetaan omat kannet. Isojen toimijoiden etuna ovat tietysti hyvä saatavuus, toimivat nettipalvelut ja tehokas logistinen prosessi, sekä parhaassa tapauksessa myös vahva vastuullisuusstrategia.
Kertasimme messumatkalla alan kollegoiden kanssa viime vuotta ja totesimme, että monet asiakkaat valitsivat henkilöstötapahtuman fyysisten joululahjojen sijaan. Koronatilanteen helpottumisen myötä saamme vihdoinkin viettää aikaa yhdessä. Onneksemme Loihen joululahjakauppa kävi kuitenkin hyvin. Loihen tapa toimia herätti selvästi kiinnostusta myös alan muissa toimijoissa.
Lähituotannon suosiminen on kasvava trendi. Made in Europe on parempi kuin Made in China (vaikka Made in Finland olisikin paras). Mitä lähempänä tuote valmistetaan, sitä helpompi on jäljittää sen tuotantoprosessin kestävyys. Keski-Euroopasta löytyy valmistuksen lisäksi osaamista monipuolisiin merkkaustapoihin – esimerkiksi valokuvatasoisen all-over -merkkauksen mahdollistavat sublimaatiopainatukset olivat hyvin esillä Puolan messuilla. Lähituotanto mahdollistaa myös nopeat toimitusajat ja pienet minimitilausmäärät.
Loihen kevään valikoimaan on tehty muutamia Eurooppa-nostoja, esimerkiksi kengännauhat, juomapullon pidike, muotoonpuristettu t-paita, yksittäispakattu teepussi sekä kierrätysmateriaalista valmistettu frisbee. Henkilökohtainen suosikkini käännettävä kesähattu on räätälöitävä, Euroopassa valmistettu ja siinä on pieni minimi. Se on hyvä korvike perinteisille lippalakeille ja sille löytyy hauska käyttötarkoitus esimerkiksi kesäjuhlissa: kilpailevat tiimit voivat kääntää eri puolet esille.
Marjo Passila
Loihe Oy, Kehityspäällikkö