Myyntityö on kestävyyslaji

Takana on lukemattomia tunteja tehtyä työtä. Lukemattomia hetkiä edessä olevaa suoritusta miettien. Lukematon määrä harjoituksia ja kokemuksen myötä tulleita oivalluksia. Edessä on suoritus, joka voi mennä hetkessä pieleen ja sabotoida koko tilaisuuden. Jännittää. Kädet hikoavat. Kello näyttää sykkeiden olevan jo valmiiksi punaisella. Iskee huijarisyndrooma. Iskee epävarmuus.

Päässä pyörii kysymys; olenko sittenkään valmistautunut tarpeeksi ja kantaako jalat tällä kertaa maaliin saakka? Tuleeko tästä DNF?

Hetkittäin mietin, miksi en kykene vain ottamaan rennosti. 

Hengitän syvään.

Päätän heittäytyä. Päätän uskoa. Päätän keskittyä käsillä olevaan hetkeen hetki kerrallaan. Päätän antaa mennä! Päätän antaa parhaimpani!

Annan kaiken sen, mikä minusta irti lähtee. 

Astun sisään ja sillä samalla sekunnilla ilo, varmuus ja innostuneisuus valtaavat mieleni. Annan palaa!

Tätä varten olen tehnyt töitä. Tätä haluan tehdä.

***

Kyseinen pätkä on kuvaus siitä tunteesta, jota käyn triathlonistina läpi kisojen starttiviivalla. Yhtä hyvin se olisi kuitenkin voinut olla myös kuvaus siitä, mitä varmasti jokainen meistä myyntityötä tekevistä käy joskus työssään läpi. Myyntityötä tehdään hyvin pitkälle fiiliksellä ja hyvällä paineensietokyvyllä. On oltava avoin, inspiroiva, ratkaisukeskeinen sekä pitää osata kuulla, kuunnella ja heittäytyä. Myyntityö vaatii 100 % läsnäoloa. Sitä, että mindset on kasassa. Se vaatii kuitenkin myös äärimmäistä suorituskykyä ja voiton tahtoa, eikä varmasti kukaan meistä myynnin parissa työskentelevä halua hävitä.

Kilpaurani aikana olen joutunut tekemään sen kaikkien vihaaman Did Not Finish:n. Myös työhistoriassani on suorituksia, joissa olen epäonnistunut.

Kehittyminen paremmaksi kuitenkin vaatii sitä. Sitä että epäonnistutaan. Halusimme me myyntihenkilöt sen myöntää tai emme. Kehittyminen vaatii sitä, että joskus kokeillaan uutta strategiaa mennä kohti maalia, ja todetaan jälkeenpäin, että jalat eivät tällä kertaa kantaneetkaan. Ettei nyt ymmärretty asiakkaan tarvetta selvästi, tai että valmistavat treenit tuli vedettyä liian kovilla tehoilla. Loppupeleissä sehän se kaiken ydin onkin, minulle niin rakkaassa kilpaurheilulajissa kuin myyntityössäkin, että koskaan en voi olla valmis. Aina voisin olla aerodynaamisempi, nopeampi ja kestävämpi. Parempi kommunikoinnissa, kuuntelemisessa ja vaikuttamisessa. Jokaisesta epäonnistumisesta olen kuitenkin mennyt askeleen eteenpäin kohti sitä minää, jollaiseksi haluan tulla.

Me kestävyysurheilijat kykenemme fyysisiltä ominaisuuksiltamme tekemään maratonin maksimissaan muutaman kerran vuodessa. Mutta me myyntityönparissa hikoilevat teemme henkisen maratonin joka ikinen kuukausi. Jokainen kuukausi lähtee starttiviivalta.

Podium on siis varattu meille!

Katariina Leskinen

Loihe Oy, Myynti, Oulun seutu

Leskinen Katariina

Tuotteet