22.12.2022

Tyhjiä paketteja lahjarintamalta?

Joulu on vuoden ylivoimaisesti kiivain aika. Hermostuttaa, lähteekö kaikki varmasti ajoissa ja miten ihmeessä paikataan petiin joutuneet. Sitten yhtäkkiä, kaikki hiljenee, joka ainoa vuosi. Inventaariossa voi kuulla jo hiljaista rapinaa. Mitä, onko täällä hiiri? Ei sentään. Jouluaamun harhaileva varpunen tuli jälleen pakkaamoon lämmittelemään. Ei mitään uutta lahjarintamalta.

Vai kuuluisiko sittenkin? Tänä vuonna Loihen liikevaihto kasvaa reilusti. Ylitämme kunnianhimoisen budjettimme ja teemme uuden liikevaihtoennätyksen. Kaikista kuluneen vuoden haasteista huolimatta asiakkaamme haluavat muistaa työntekijöitään, asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneitaan. Lahjabisnes ei vieläkään kuollut, päinvastoin kasvoi ja kukoisti. Ei tullut saiturin joulu ja olemme siitä kiitollisia.

Sain itse kaksi liikelahjaa. Molemmat lämmittivät mieltä. Erityisesti toinen, joka tuli yhdeltä Suomen suurimmista yrityksistä. Loihe on heille mitättömän pieni asiakas. Sain saman lahjan viime vuonna, eikä haittaa yhtään. Lahja on loppuun asti mietitty. Mieluinen saada ja sen viesti vielä mieluisempi. Lahja tuntuu paljon hintaansa arvokkaammalta ja on juuri siksi hyvin onnistunut. Muistamme sinut ja olet meille tärkeä. Arvioisin lahja- ja talousrintamaveteraanina, että yksittäisen lahjan kustannus on ollut alle 25 euroa. Olettaisin, että meitä tärkeämpiä asiakkaitakin on myös muistettu. Lahjoja on siis täytynyt lähteä jäätävä määrä. Kuka on nähnyt vaivan ja miettinyt lahjan? Kuka on hyväksynyt kustannukset? Kuka on viitsinyt tarkistaa kaikki osoitteet ja yhteyshenkilöt? Kiitos!

Sanotaan, että ennustaminen on haastavaa, erityisesti tulevaisuuden. Liikelahjan antamisesta voisi sanoa melkein samaa. Lahjan antaminen on haastavaa, erityisesti liikelahjan. Lahjaa tärkeämpi on muistaa sanaton viesti, joka siitä saajalle välittyy. Juuri uutisoitiin kaupungista, jossa työntekijät saivat joululahjaksi kestokassin ja siemennäkkileivän. Osa pahoitti mielensä. Antajan tarkoitus on varmasti ollut hyvä ja vilpitön, mutta sanaton viesti ymmärrettiin väärin. Laadukas kestokassi ja siemennäkkileipä kustantavat toimitettuna helposti yli 25 euroa per lahjansaaja. Varsinkin, jos ovat kotimaisia ja käsintehtyjä. Ja hetkinen. Nyt pitää korostaa, ettei Loihe toimita kakkoslaadun siemennäkkileipiä.

Liikelahjan ja sanattoman viestin lisäksi pitää muistaa, paljonko muita lahjansaajia on ollut. Liikelahjanantaja ottaa aina tietoisen riskin, ettei lahja sovi kaikille. Aina on myös mahdollisuus, että osa saajista ymmärtää sanattoman viestin väärin. Saajat ovat usein hyvin heterogeeninen joukko. Pitäisikö lahja sitten antaa vai jättää antamatta, jos vain kahdeksan kymmenestä ilahtuu? Lahja pitää silloinkin ehdottomasti antaa. Jokainen yrityspäättäjä tietää, ettei riskitöntä tuottoa ole. Riskejä pitää ottaa, jotta tulosta syntyy. Positiivisuus lisääntyy vain jakamalla. Loihella on asiakkaita, jotka ovat antaneet jopa 10 000 lahjaa yhtenä jouluna. Saajista osa väistämättä pettyy ja pelkästään pakettien toimittamisesta syntyy antajalle kymmenientuhansien eurojen kustannus. Siitä huolimatta on päätetty ottaa riski ja ilahduttaa. Mahtavaa!

Olemme erilaisia riskinottajia ja osa pyrkii valitsemaan riskittömän vaihtoehdon. Ei muisteta ollenkaan tai tehdään rahalahjoitus hyväntekeväisyyteen. Muistamatta jättäminen on myös päätös ja silläkin on riskinsä. Työntekijän ja asiakkaan puolesta tehty hyväntekeväisyyslahjoitus saattaa sisältää helposti enemmän negatiivisia sanattomia viestejä kuin positiivisia. Päätöksen hyvyyttä pitää arvioida sen mukaan, paljonko yrityksellä on työntekijöitä, asiakkaita tai molempia yhteensä. 50 000 euron lahjoitus vähävaraisille on – ja kuulostaa erittäin hienolta päätökseltä. Mikäli yrityksellä on yli kymmenentuhatta lahjansaajaa, vastaa lahjoitus vähempää kuin tyhjä paketti työpöydällesi toimitettuna. Tehtiinkö kaunis säästöpäätöspaketti? On syytä olla avoin, ettei lahjasta lähde väärä sanaton viesti. Me Loihella uskomme, että paras hyväntekeväisyyspäätös on itse tehty hyväntekeväisyyspäätös. Siksi olemme panostaneet ratkaisuihin, joilla voi antaa antamisen ilon lahjaksi.

Tänä jouluna tahtoisin antaa maailmalle rauhan, enemmän kuin koskaan. Toisinaan tuntuu, ettei voi tehdä mitään. Voimme kuitenkin edelleen välittää toivoa, iloa ja rauhaa sanoin ja sanattomin viestein tärkeimmillemme!

Antti Holmi

Loihe Oy, Varatj, yrittäjä

Holmi Antti

 

 

Tuotteet