7.6.2024

Työntekijä on yrityksen käyntikortti

Työasu on näkyvin ja tunnistettavin ulkonäköön liittyvä normi työpaikoilla. Sen avulla voi myös erottautua työnantajamielikuvan luomisessa. Pukeutumisen yksi tärkeä teema on visuaalisuus. Vaatetuksen avulla on mahdollista tuoda esiin yrityksen kulttuuria ja sen arvoja. Vaatetus toimii myös mainospintana, jonka avulla yrityksen tunnistettavuus ja näkyvyys kasvaa.

Pukeutuminen on vahvasti kytköksissä käsitykseen itsestä. Myös henkilön ammatti-identiteetti vaikuttaa siihen, millaisiin vaatteisiin hän mielellään pukeutuu. Työnantajan vaatimukset tai odotukset työpukeutumisen suhteen voivat olla ristiriidassa oman pukeutumisidentiteetin kanssa. Onhan vaatetus vuorovaikutuksen ja itsensä esittämisen keskeinen väline. On kuitenkin hyvä muistaa, että työntekijä edustaa työnantajaansa, ja näyttää muille, millainen on se maailma, jossa elää. Vaatetus ulkoisen olemuksen rakennuspalikkana mahdollistaa monenlaista viestintää, jonka avulla yritys pyrkii muun muassa erottumaan kilpailijoistaan.

Kaikille työelämässä ei määritellä pukeutumista yrityksen toimesta. Omia pukeutumisvalintoja ohjaavat kuitenkin tietyt normit, jotka vaikuttavat muun muassa ammattialan, yksittäisen yrityksen tai jopa työkavereiden tasolla. Ammatti-identiteettiä korostetaan ja tuodaan esille kuitenkin näkyvimmin pukeutumisen kautta. Pukeutuminen liittyy olennaisesti ulkonäköön, ja sen kautta vahvistetaan myös työn kannalta tärkeitä sosiaalisia suhteita ja luodaan ammatillista uskottavuutta kollegoiden ja asiakkaiden silmissä.

Työntekijä on siis yrityksen käyntikortti. Hän edustaa muiden ominaisuuksiensa ja ammattitaidon lisäksi ulkoisella olemuksellaan työnantajaansa ja yrityksen imagoa laajemmin. Ulkonäkö ei kuitenkaan kerro sitä, kuinka hyvä työntekijä on ammatissaan, vaan sen merkitys korostuu sosiaalisissa tilanteissa, joissa työntekijä edustaa työnantajaansa ja ammattialaansa.

Päivi Partanen

Loihe Oy, Markkinointi- ja viestintäpäällikkö

Tuotteet