Case: Koulutuskuntayhtymä OSAO
Toimivaa vuorovaikutusta
Koulutuskuntayhtymä OSAO on Suomen johtava ammattiosaajien koulutusyhteisö, jossa opiskelee 8 500 nuorta ja aikuista. OSAOn koulutusyksiköt sijaitsevat Kempeleessä, Limingassa, Oulussa, Muhoksella, Pudasjärvellä ja Taivalkoskella.
OSAOlle on brändätty useita erilaisia tuotteita, ja avainasiakkuussopimus kattaa myös oman verkkokaupan sekä logistiikan varastointeineen ja kuljetuksineen. Tilaus on helppoa verkkokaupan kautta, toimitukset ripeitä, ja kun jokainen yksikkö vastaa itse tilauksistaan, markkinointiosaston ajansäästö on merkittävää.
OSAOn viestintäpäällikkö Marsa Jurvakainen kertoo, että yhteistyö OSAOn ja Loihen välillä syveni julkisen kilpailutuksen kautta. OSAOn yksi tärkeimmistä kriteereistä yhteistyökumppanin valinnassa oli vastuullisuus sekä yrityksen arvopohjassa että tuotevalikoimassa. Kilpailutuksessa vastuullisuus nousi myös yhdeksi tuotevalintojen valintaperusteeksi. ”Me koimme brändinäkyvyyden rakentamisen melko työlääksi ja sekavaksi, kun usea alan edustaja kävi esittelemässä meille tuotteitaan. Halusimme selkeän valikoiman yhdeltä toimittajalta, ja Loihe voitti pisteytyksen kilpailutuksessa. Kun tuotevalikoima on valmiina ja olemassa, tuotteisiin tulevat merkkaukset on päätetty ja vedokset tarkastettu, työtä ei tarvitse jokaisen tarpeen kohdalla tehdä enää uudelleen. Tuotevalikoiman tärkein tehtävä on tukea brändiämme ja tuoda sille näkyvyyttä. Lisäksi tuotevalikoiman pitää soveltua erilaisille kohderyhmille peruskoululaisista yrityselämäkumppaneihin.”
”Ajankäytöllisesti avainasiakkuus on ollut erittäin hyvä päätös, koska tuotteet on valittu koko organisaatiolle valmiiksi, ja tilaaminen tapahtuu yksiköittäin kätevästi verkkokaupasta. Valikoima tarkastetaan kaksi kertaa vuodessa. Tällöin valikoimaan tehdään tarvittavia muutoksia. Logotuotteiden rooli OSAOn markkinoinnin tukena on merkittävä, ja koronan jälkeen on ollut taas tilaisuuksia ja kohtaamisia, joissa tuotteita on päässyt käyttämään. Tekstiileissä mainosarvo on suuri, ja henkilöstö käyttääkin niitä mielellään toiminnan arjessa”, Jurvakainen kertoo.
Jurvakainen suosittelee lämpimästi Loihea yhteistyökumppaniksi. ”Toimitukset ovat olleet nopeita, vedokset tulleet ripeästi ja meitä on aina pidetty ajan tasalla koko prosessin ajan. Vuorovaikutus on erittäin toimivaa”, Jurvakainen toteaa.