Teimme joulun alla asiakaskyselyn nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Kiitos kaikille vastanneille käyttämästänne ajasta! Mielestäni kyselyn mielenkiintoisin tulos oli, että liikelahjoissa kotimaisuus ja vastuullisuus ovat, jos eivät ihan synonyymejä, niin vähintäänkin käsi kädessä kulkevia asioita.
Loihe on ollut kestävän kehityksen tiellä alusta alkaen. Turhan kulutuksen vähentäminen ja kotimainen tuotanto ovat olleet toimintamme kantavia ajatuksia koko matkan ajan. Loihen missiolla muuttaa liikelahja-alaa vastuullisemmaksi on siis vahva perusta. Kotimaisen tuotannon edut kestävän kehityksen näkökulmasta ovat monet. Esimerkiksi logistiikan päästöt ovat pienemmät, pienet tuotantoerät vähentävät hävikkiä, tuotanto-olosuhteet ovat työntekijöille varmasti inhimilliset ja tuotteissa käytetään laadukkaita, turvallisia materiaaleja. Kotimainen tuotanto ei kuitenkaan yksin riitä. Jotta voi olla liikelahja-alalla merkittävä toimija, on tarjottava tuotteiden koko kirjo.
Yrittäjänä ostan paljon palveluita. Olen oppinut, etten tiedä monestakaan asiasta riittävästi. Ostan GDPR-hankkeen, ostan koodia, ostan visuaalisuutta, ostan työterveyttä, ostan tuotekehitystä ja ostan juridiikkaa. Ennen kaikkea ostan itselleni aikaa tehdä jotain muuta. Ostaminen on helppoa.
Ketterä, ketterämpi, pienyritys. Pienyrityksen olemassaolo on suoraan kiinni myynnistä. Silloin pitää sopeutua nopeasti markkinoihin. Pitää myydä sitä mitä kysytään. Mitä kysytään? Kysytään missä tuotteenne on tehty. Kysytään kierrätyksestä. Kysytään ekologisuudesta. Kysytään kotimaisuudesta. Kysytään mitä vastuullisuus on. Miten siihen reagoidaan? Myydään sitä mitä kysytään. Onko muita vaihtoehtoja?